Gdy zdecydujecie się tutaj zatrzymać choć na chwilę, to warto udać się w obu kierunkach torów (nieczynnej linii) na krótkie spacery. A co tu zobaczycie?
Tunel kolejowy pod Czyżykiem, nad Jeziorem Pilchowickim
„Jednokomorowy, jednotorowy tunel kolejowy o długości 187 m, prowadzony po łuku pod górą Czyżyk (425 m npm.). Tunel bierze początek w km 11,610 i ma koniec w km 11,798 linii. Tunel wybudowany w latach 1905-1907 podczas budowy Kolei Doliny Bobru i jednocześnie w trakcie budowy jeziora zaporowego na Bobrze w Pilchowicach. Tunel został uszkodzony (wysadzone portale) przez wycofujących się od Wlenia saperów niemieckich 8 maja 1945 r. Wloty do tunelu zostały odbudowane szybko (1946 r.) z zastosowaniem obudowy żelbetowej, gdyż po wysadzeniu w powietrze kamiennego mostu na Bobrze koło Dębowego Gaju ruch kolejowy na zachód i północ od Jeleniej Góry musiał być prowadzony tą linią (moose).” źródło: polska-org.pl
Tunel zlokalizowany jest od dworca kilka minut spacerem po torach. Warto wziąć latarkę, jeśli planujemy przejść na jego drugą stronę. Bez latarki też się da (nie jest tak ciemno jak w bunkrze kolejowym w Jeleniu), ale ryzykujecie potknięcie, a na torach to jednak niebezpieczne.
Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim
Druga atrakcja mieści się po przeciwnej stronie dworca. To dość medialny w ostatnich latach most kolejowy, który planowano zburzyć do filmu… „Mission Impossible”. Na szczęście wygląda na to, że faktycznie okazała się to misja niewykonalna. Most jest wyjątkowym, kolejowym zabytkiem techniki – teraz chronionym prawem.
Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim to most kratownicowy z wyjątkową i rzadko spotykaną kratownicą dolną. Jest nitowany, wspierany na dwóch kamiennych filarach z granitu. To jeden z najwyższych mostów kolejowych w Polsce.
- Długość całkowita: 151.68 m
- Szerokość: 4.00 m
- Odległość pomiędzy podporami: 85.00 m
- Wysokość całkowita: 40.00 m
(…) w swojej konstrukcji i formie jest nośnikiem wiedzy o stanie techniki i budownictwa kolejowego na przełomie XIX i XX wieku. Dokumentuje drogę rozwoju konstruowania i budowania dużych konstrukcji stalowych w okresie dynamicznego rozwoju sieci kolejowej w rejonie Sudetów. Ze względu na zachowanie w oryginalnym stanie (tj. bez istotnych zmian konstrukcyjnych) cechuje się dużą integralnością zabytku, co pozwala na doświadczenie charakteru techniczno – funkcjonalnego obiektu inżynieryjnego pochodzącego z odległej epoki rozwoju techniki.
źródło: mapazabytkow.pl
Zapora Pilchowice – ponad 100-letnia budowla wodna
Na deser zostawiamy tu oczywiście Zaporę Pilchowicką. Powstała na rzece Bóbr w latach 1902–1912 w celu ochrony przed powodziami. Jest to najwyższa zapora kamienna i łukowa oraz druga co do wysokości (po Solinie) i druga co do czasu powstania (po zaporze w Leśnej) zapora wodna w Polsce.
Zapora, w chwili oddania jej do użytku, miała wysokość 62 m i długość w koronie równą 290 m, a w stopie – 140 m. Grubość jej muru w podstawie wynosiła 50 m, a w koronie – 7 m i w 1912 roku była ona największą zaporą kamienno-betonową w Europie.
Aby zobaczyć zaporę/ przejść się po jej koronie warto jednak przejechać się rowerem lub autem do parkingów zlokalizowanych tuż przy samej budowli.
View Comments
Zastanawiam się nad spaniem właśnie w tym miejscu, tylko na hamaku. Myślicie dobry pomysł?