Między czerwcem, a lipcem 1410 roku w Czerwińsku zrealizowany został mega projekt polskiego króla- słynna przeprawa wojsk pod dowództwem Władysława Jagiełły. Przeprawy dokonano mostem łyżwowym. Taka taktyka pozwoliła na szybkie przerzucenie wojsk na prawy brzeg Wisły, połączenie wojsk polskich z nadciągającymi od strony Pułtuska siłami litewskimi, uzyskanie elementu zaskoczenia, a w rezultacie zwycięstwa Jagiełły pod Grunwaldem.
„Ustawienie 500 metrowego mostu o szerokości 3,5 metra na 150 łodziach płaskodennych w Czerwińsku nad Wisłą zajęło 8 godzin. Podpierające go łodzie, dla których przygotowano 400 kotwic, miały 5 m długości, 1,5 m szerokości, 1 m wysokości, maksymalne zanurzenie 0,7 m. Wyporność łodzi: 3,67 t.
Na budowę mostu zużyto 1200 m³ dębiny.
Czas budowy, uznany za rewelacyjnie krótki, wyniósł 6 miesięcy.
Prędkość przemarszu przest most wynosiła średnio 3 km./godz.
Liczba przeprawianych koni i sprzętu: 18.000 jazdy, 4.000 piechoty 30 dział 8.000 wozów z zaopatrzeniem
Długość przemarszu liczona wzdłuż mostu: Kawaleria – 90 km.,Tabor – 48 km., Artyleria – 0,6 km., Piechota – 1 km. razem 139,6 km.
Przeprawa trwała 3 dni i noce, czyli około 48h!
Zwycięska armia powracająca spod Grunwaldu przeprawiła się tym samym mostem we wrześniu 1410 r. na lewy brzeg Wisły pod Przypustem w pobliżu Ciechocinka. ” źródło:czerwinsk.salezjanie.pl
View Comments